Содержимое
Якими бувають види дизартрії та їх коротка характеристика
В останні роки різні види дизартрії все частіше спостерігаються у дітей різного віку. Діагноз цей дуже поширений, однак, лякає багатьох батьків. Він проявляється у вигляді дисфункцій мовного апарату при звукоприношенні внаслідок недостатнього зв’язку між тканинами і клітинами і нервовими закінченнями. Крім того, недостатня лабільність міміки особи та інших органів мови є загальною симптоматикою різних видів дизартрії. Подібні обмеження суттєво перешкоджають повноцінній артикуляції.
- Через що так відбувається
- Ураження ЦНС та розвиток мовного апарату у дітей
- Мовні порушення у дорослих
- Види дефектів мови
- Основні ознаки та симптоматика дизартрії
- Дислалія і ринолалія: причини та види
- Налаштування дислалії
- Рінолалія: причини виникнення та класифікація
- Налаштування ринолалії
- Коригування речових порушень
- Логопедичні заняття
- Лікування медикаментозними препаратами
- Лікувальна фізкультура і масаж
- Прогноз
Через що так відбувається
Причинами появи затримки розвитку мови можуть різні фактори, тому при перших ознаках розвитку даного дефекту, необхідно звернутися до вузькопрофільних фахівців і почати відповідне лікування.
У більшості випадків дизартрія, як вид порушення мовного розвитку, виникає на тлі дитячого церебрального паралічу і має ті ж причини розвитку. Поразки в центральній нервовій системі трапляються на різних етапах ембріонного розвитку, в процесі пологів або на ранніх стадіях розвитку дитини.
Ураження ЦНС та розвиток мовного апарату у дітей
Головними факторами для розвитку різних видів дизартрії у дітей є ускладнення під час вагітності: токсикози, загрози викидня, хронічні патології у матері, патології при вагітності, гіпоксія плоду або асфіксія при народженні та інші небажані стани.
Вираженість порушення артикуляції безпосередньо пов’язана зі ступенем порушень рухових функцій при ДЦП. Так, наприклад, при геміплегії дизартрія або анартрія діагностується майже у всіх пацієнтів.
Причинами розвитку різних видів дизартрії при ДЦП можуть стати інфекційні захворювання, інтоксикації і травми протягом вагітності або конфлікт резус-факторів матері і плода, а також ураження ЦНС у ранньому дитинстві, що виникають після перенесених нейроінфекцій, гнійних отитів, гідроцефалії, черепно-мозкових травм та інтоксикацій.
Мовні порушення у дорослих
Різні види дизартрії у дорослих можуть з’явитися після розвитку інсульту, травми мозку, хірургічних втручань і новоутворень у мозку. Порушення мови можуть проявитися у хворих деякими формами склерозу, міастенією або сирінгобульбією. Дизартрія часто зустрічається при хворобі Паркінсона, міотонії, нейросифілісі та олігофренії.
Види дефектів мови
Різні мовні порушення, мають кілька різновидів і залежать від локалізації місця ураження. Розрізняють такі види дизартрії:
- Бульбарний. Характеризується ураженням великої кількості нервових закінчень, що призводять до паралічу м’язів, що беруть участь у звукопроизношении і міміці. Ця дисфункція супроводжується труднощами при проковтуванні їжі.
- Псевдобульбарна. Виникає при пошкодженнях і дисфункціях деяких ділянок мозку призводить до паралічу м’язів мовного апарату. Основна відмінність цього порушення — монотонність і невиразність розмови.
- Мозочкова. Порушення внаслідок ураження мозку мозку. У цьому випадку характерна нестабільність структури мови — розтягування проговорюваних слів з постійно мінливою гучністю.
- Коркова. Виникає при односторонньому пошкодженні кори мозку, з порушенням деяких структур. У цьому випадку загальна структура звукоприношення залишається, але в розмові дитини присутня невірна вимова складів.
- Підкіркова (іноді її називають з гіперкінетичною і асоціюють з екстрапірамідною). Відбувається внаслідок уражень підкіркових вузлів головного мозку. Для даного виду дизартрії у дітей характерна невиразність мови з мерзенним відтінком.
- Екстрапірамідна. Відбувається ураження ділянок головного мозку, які відповідають за діяльність лицьових м’язів.
- Паркінонічна. Зустрічається при розвитку хвороби Паркінсона і проявляється у вигляді монотонної, уповільненої мови.
- Стерта форма. Супроводжується порушеннями в процесі догани шиплячих і свистячих звуків.
- Холодова. Є симптомом міастенії (нервово-м’язової патології). Для даного виду дизартрії характерні труднощі в мовленні внаслідок зміни температури навколишнього середовища того місця, де знаходиться дитина.
Для діагностики мовних порушень і труднощів при звукоприношенні використовуються різні методики. Тільки після визначення точного діагнозу призначається відповідний курс лікування, оскільки види дизартрії, що відрізняються за локалізацією, проявляються по-різному і при цьому потребують індивідуального впливу в кожному конкретному випадку.
Основні ознаки та симптоматика дизартрії
Охарактеризувати присутні порушення звукоприношення дитини може тільки кваліфікований фахівець, проте деякі прояви дизартрії батьки самі можуть виявити. Зазвичай крім мовленнєвих порушень у маленького пацієнта спостерігається збивна мова зі змінами темпу і мелодійності мови. Загальними характеристиками всіх видів дизартрій можуть бути такі прояви:
- Чітко помітно порушення мовного дихання: до кінця фрази мова ніби загасає, а дитина при цьому починає задихатися або частіше дихати.
- Чути порушення голосу: зазвичай у дітей з дизартрією він занадто високий або писклявий.
- Помітні порушення мелодійності мови: дитина не може змінити висоту тону, говорить монотонно і невиразно. Словесний потік звучить занадто швидко або навпаки уповільнено, але і в тому і в іншому випадку він не зрозумілий.
- Здається, що дитина говорить у ніс, однак, ознак нежитю не спостерігається.
- Спостерігаються різні види порушень звукопроизношения при дизартрії: вимова спотворюється, пропускається або замінюється іншими звуками. Причому це не стосується якогось одного звуку — можуть не вимовлятися відразу кілька звуків або звукосполучень.
- Виражена слабкість артикуляційної мускулатури може проявлятися по-різному. Якщо рот відкритий, то мова малюка мимовільно вивалюється, губи можуть бути занадто стиснуті або навпроти бути надто млявими і не змикаються, при цьому може спостерігатися підвищений слиновідділ.
Окремі ознаки порушень звукопроизношения помітні ще в ранньому дитинстві. Тому більшість уважних батьків своєчасно звертаються до фахівців, що дозволяє цілком успішно підготувати дитину до школи. При ефективному лікуванні деяких форм дизартрії дитина може вільно навчатися в звичайній школі. Для решти випадків існують спеціальні корекційні програми навчання, оскільки при важких порушеннях у розвитку мовного апарату неможливе повноцінне формування навичок читання і письма.
Дислалія і ринолалія: причини та види
Обстеження дизартрії часто виявляють і інші види порушень звукопроизношения, характерних для дітей і дорослих з нормальним слухом і збереженою іннервацією мовного апарату. У цьому випадку може бути виявлена функціональна або механічна дислалія.
Функціональні порушення мови в разі дислалії пов’язані з дисфункцією засвоєння системи вимови в дитячому віці. Причинами виникнення подібного розладу можуть бути пов’язані з:
- загальною фізичною ослабленістю організму, обумовленою частими захворюваннями в період формування мовного апарату;
- дефіцитом розвитку фонематичного слуху;
- педагогічною занедбаністю, несприятливими соціальними та мовленнєвими умовами, в яких розвивається дитина;
- двомовністю у спілкуванні з дитиною.
Функціональну дислалію підрозділюють на моторну і сенсорну. Вони обумовлені появою нейродинамічних зрушень у відділах головного мозку, що відповідають за промову (у першому випадку) і за речеслуховий апарат (у другому випадку).
Залежно від проявів тих чи інших ознак розрізняють такі види дислалії, як акустико-фонематична, артикуляторно-фонематична та артикуляторно-фонетична.
Механічна дислалія може з’явитися в будь-якому віці через пошкодження периферичної системи мовного апарату. Причинами появи такої форми порушення звукопроізношення можуть стати:
- недоліки і дефекти в будові щелеп і зубного ряду;
- аномалії в будові вуздечки мови;
- зміни в будові та формі мови;
- порушення в будові твердого і м’якого неба;
- атипова будова доль.
Налаштування дислалії
Зазвичай дислалія успішно усувається. Однак ефективність і період корекції залежать від вікових та індивідуальних особливостей пацієнта, а також від регулярності та повноти занять з логопедом та участі батьків.
Відомо, що у дітей молодшого віку цей дефект усувається набагато швидше і простіше, ніж у старшокласників.
Рінолалія: причини виникнення та класифікація
Порушення тембру, темпу і мелодійності голосу, а також утруднення звукопроизношения можуть бути пов’язані з анатомо-фізіологічними дефектами мовного апарату. Рінолалія виникає при вроджених фізіологічних аномаліях в будові твердого або м’якого неба і носової порожнини. Подібні дефекти змінюють структуру і функції мовного апарату, а значить, і механізм формування звукопроизношения.
Логопеди виділяють відкриту, закриту і змішану форми ринолалії. Крім того, даний дефект може бути механічним або функціональним.
Відкрита ринологія характеризується змінами в сполученні між носовою і ротовою порожниною. Це явище обумовлює одночасне вільне проходження повітряного потоку через ніс у рот, що призводить до появи резонансу при фонації. Даний дефект має механічну природу освіти (може бути вродженим або придбаним).
Закрита ринолалія обумовлена наявністю перешкоди, що обмежує вихід повітряного струменя через ніс. При механічній формі порушення звукопроизношения пов’язані з фізіологічними дисфункціями зіва і носоглотки, що виникають внаслідок утворення поліпів, аденоїдів або викривлення носової перегородки. Функціональна форма ринолалії обумовлена наявністю гіперфункції м’якого неба, що перегороджує шлях повітряного струменя в ніс.
Змішана форма ринолалії характеризується непрохідністю носа і недостатністю небно-глоточного затвору. У цьому випадку спостерігається відсутність носових фонем і мерзотність голосу.
Налаштування ринолалії
Розлади, що лежать в основі ринолалії, вимагають участі в усуненні даного дефекту комплексної взаємодії фахівців різних областей: хірургів-стоматологів, стоматологів-ортодонтів, отоларингологів, логопедів і психологів.
Функціональна ринолалія в більшості випадків має сприятливий прогноз і коригується за допомогою спеціальних фоніатричних вправ і логопедичних занять. Однак у даному випадку позитивний результат лікування залежить від терміну звернення до фахівців, повноти проведеного впливу та зацікавленості батьків. Ефект подолання органічної форми багато в чому визначається результатами хірургічного втручання, термінами початку та повнотою занять з логопедом.
Коригування речових порушень
Дизартрії, як вид порушення мовного розвитку, потребують комплексного лікувально-педагогічного впливу. В даному випадку здійснюється поєднання логопедичної корекції, медикаментозного лікування та ЛФК.
Логопедичні заняття
Під час проведення занять з дітьми, які страждають різними видами дизартрії, особливу увагу фахівці приділяють загальному розвитку всіх сторін мовлення дитини: поповненню словникового запасу, розвитку фонетичного слуху і правильній граматичній побудові фраз.
Сьогодні для цього створюються спеціальні логопедичні групи в дитячих садках і мовних школах. Тут застосовуються переважно ігрові корекційні методики з використанням інтерактивних тренажерів та спеціальних програм, що дозволяють швидко позбутися виявлених проблем у присутній промові.
Додатково використовуються логопедичний масаж і артикуляційна гімнастика, що зміцнюють м’язи мовного апарату.
Лікування медикаментозними препаратами
Для усунення практично всіх видів дизартрії застосовуються спеціальні схеми медикаментозного лікування. Основні препарати, що використовуються в усуненні мовних порушень — ноотропи. Ці кошти сприяють поліпшенню вищих функцій мозку: стимулюють мозкову діяльність, полегшують навчальні процеси і покращують пам’ять. Найбільшу популярність у лікарів-неврологів, які спостерігають за дітьми з різними мовними порушеннями, отримали такі препарати, як «Пантогам» «(по-іншому гопантенова кислота)», «Фенібут» «», Магне-В6 «», «Церебролізин» «, Кортексин» «», Церепро «» та багато інших препаратів, що поліпшують роботу мозку.
Лікувальна фізкультура і масаж
При лікуванні різних видів дизартрії також використовують спеціальні методики лікувальної гімнастики. Сюди можна віднести вправи, спрямовані на поліпшення загальної моторики і стимуляцію артикуляційних можливостей, розвиток слухового сприйняття і поліпшення роботи дихальної системи.
Прогноз
Ефективність лікування різних видів дизартрії, виявлених ще в ранньому дитячому віці, в більшості випадків носить невизначений характер. Так відбувається через можливі незворотні порушення головного мозку та ЦНС. Основне завдання проведеного лікування утрудненого звукоприношення — навчити дитину говорити так, щоб оточуючі її розуміли. Крім того, комплексний вплив сприяє подальшому поліпшенню сприйняття елементарних навичок письма і читання.
- Попередня
- Наступна