Site icon Сайт Житомира — 884

Психологічне консультування: принципи, основи, етика, завдання і цілі хорошого психолога

Психологічне консультування: принципи, основи, етика, завдання і цілі хорошого психолога

Здоров’я Перегляди: 60

Психологічним консультуванням називають особливу галузь практичної психології, яка пов’язана з наданням допомоги у вигляді порад і рекомендацій. Їх фахівець дає своєму клієнту після проведення з ним особистої бесіди, а також при попередньому вивченні тієї життєвої проблеми, з якою довелося зіткнутися людині.

  • Кому потрібна психологічна консультація?
  • Цілі психологічного консультування
  • Завдання психологічного консультування
  • Принципи психологічного консультування
  • Доброзичливе ставлення
  • Орієнтація на цінності і норми клієнта
  • Заборона порад
  • Особливості дотримання професійної таємниці (коротко)
  • Розмежування професійних та особистих стосунків
  • Активізація клієнта


Проводять психологічне консультування тільки в ті години, які були обумовлені з клієнтом заздалегідь. При цьому для бесіди вибирається спеціально обладнане приміщення, ізольоване від сторонніх людей, в якому створена конфіденційна обстановка.

Кому потрібна психологічна консультація?

На прийом до фахівця, як правило, приходять ті люди, які не дуже добре пристосовані до життя. Серед них чимало невдах. Саме нездатність досягти своєї мети і змушує людей, які фізично почуваються абсолютно здоровими, шукати допомоги у психолога. Також серед таких клієнтів є багато таких членів суспільства, які відрізняються тими чи іншими емоційними відхиленнями, що виникли внаслідок багаторазових розчарувань.

В яких випадках люди починають усвідомлювати те, що їм необхідна допомога психолога? Зазвичай це відбувається зовсім не тоді, коли у них з’явилися проблеми. На прийом до фахівця люди приходять у найважчі життєві періоди. Настають вони в ті моменти, коли людина не знає, як їй чинити надалі або вже втратила всяку надію впоратися з власними проблемами самостійно. Отже, клієнт до психолога звертається, якщо дуже сильно засмучений і йому здається, що з ним або з найближчими для нього людьми відбувається щось жахливе, що загрожує неприємними наслідками.

Що ж намагаються знайти люди, звернувшись до психолога-консультанта? Варто зазначити, що деякі клієнти самі знають, як вирішити мучну їх проблему. До фахівця вони йдуть тільки для того, щоб отримати у нього емоційну підтримку. Але є й такі клієнти, які самі навіть і не уявляють, як їм вийти з важкої життєвої ситуації. Для вирішення своєї проблеми вони і звертаються до психолога. Фахівцеві знадобиться спрямувати їхню діяльність у потрібне русло, переконавши йти запропонованим шляхом.

Є і ще одна категорія клієнтів. Це самотні люди, яким хочеться поговорити з кимось по душах. У них, як правило, ніяких істотних психологічних проблем немає. Однак час від часу їм потрібен доброзичливий і уважний співрозмовник.

Часом серед клієнтів, які звернулися до психолога, зустрічаються і такі люди, яких призводить до лікаря лише святкова цікавість. Деякі з них просто щиро хочуть з’ясувати для себе, хто ж такий цей фахівець і чим він займається. Інші вже заздалегідь намагаються розповісти професіоналу про марність його роботи. Тим самим вони ставлять його в незручне становище. Однак принципи і правила психологічного консультування такі, що фахівцеві необхідно приймати всіх клієнтів і ставитися до них по-людськи і доброзичливо, незалежно від того, які цілі вони переслідують своїм відвідуванням. Цим професіонал збереже своє обличчя і авторитет і, будучи лікарем, згідно з нормами лікарської етики, надасть допомогу всім тим, хто прийде до нього на прийом.

Цілі психологічного консультування

Які питання людина може вирішити у психолога? Цілі звернення клієнта будуть залежати як від його потреб, так і від тієї теоретичної бази, якою володіє консультант. Останнє визначається належністю фахівця до тієї чи іншої школи.

Однак будь-яке психологічне консультування має кілька універсальних цілей. Серед них:

  1. Зміна поведінки клієнта. Досягнення такої мети дозволяє людині почати жити максимально продуктивно, відчуваючи задоволення від кожного прожитого дня і не звертаючи особливої уваги на існуючі соціальні обмеження.
  2. Розвиток навичок подолання труднощів, які можуть виникнути при зіткненні з новими вимогами і життєвими обставинами.
  3. Забезпечення ефективного прийняття важливих рішень. Є досить багато дій, яким людина здатна навчитися в процесі консультування. Це самостійність вчинків, раціональний розподіл енергії і часу, адекватна оцінка наслідків зробленого ризику, дослідження області цінностей, в якій проводиться прийняття рішень, а також подолання стресу, розуміння того впливу установок, які змінюють хід прийняття рішень тощо.
  4. Розвиток уміння зав’язувати і підтримувати надалі міжособистісні відносини. Якщо зв’язки між людьми вибудувані якісно, то проблеми, що виникають в їх житті, вони зможуть вирішити набагато простіше і швидше. І навпаки.
  5. Полегшення реалізації та підвищення потенціалу, яким володіє особистість. При досягненні цієї мети клієнт досягне стану максимальної свободи. Крім цього, він розвине свої здатності контролювати оточення, а також ті реакції, які спровоковані розташованими поруч людьми.

Цілі психологічного консультування бувають і більш глобальними. У цьому випадку вони спрямовані на перебудову особистісних якостей людини, зміну її світогляду. Конкретно поставлені цілі орієнтовані на зміну поведінки клієнта.

Завдання психологічного консультування

Основною метою фахівця є надання допомоги клієнту в усвідомленні наявної у нього проблеми, а також у пошуку способів і шляхів її найшвидшого усунення.

Для цього психологу знадобиться вирішити наступні завдання:

  1. Уважно вислухати людину, яка прийшла. Даний аспект діяльності консультанта має велику важливість. Психологу необхідно терпляче вислухати клієнта, використовуючи при цьому спеціальні прийоми. Подібні дії дозволять фахівцеві самому ознайомитися з проблемою. Також вони допоможуть клієнту в усвідомленні ситуації, що склалася. Це значною мірою визначить ефективність проведеної консультаційної роботи.
  2. У процесі бесіди психологу необхідно розширити уявлення клієнта про себе, про життєву ситуацію, що склалася у нього, і про навколишню дійсність. Подібний шлях веде до надання корекційного впливу психолога на його клієнта. У підсумку людина починає абсолютно по-новому оцінювати і бачити свою ситуацію, формулюючи альтернативні варіанти своєї поведінки в ній.
  3. При проведенні консультації психолог повинен мати на увазі, що людина, яка прийшла до нього на бесіду, є абсолютно здоровою. Він цілком відповідає не тільки за себе, але і за ті відносини, які складаються у нього з навколишніми людьми. Психологу при цьому належить попрацювати з клієнтом таким чином, щоб той не побоявся взяти на себе відповідальність за те, що відбувається в житті. Завдання це не з легких. Справа в тому, що більшість людей, які відвідали психологічну консультацію, звинувачують у своїх труднощах кого-небудь іншого.

Наскільки ефективною виявиться робота консультанта? Багато в чому це буде залежати від вирішення ним найважливіших завдань, що стосуються вислуховування клієнта, а також від розширення уявлень людини про себе і про власну ситуацію.

Принципи психологічного консультування

Багато професій відрізняються своїми вимогами, які є необхідними для їх реалізації фахівцями. Є свої цілі, завдання і принципи у психологічного консультування. З першими двома пунктами ми ознайомилися вище. Тепер варто розглянути загальні принципи психологічного консультування. Варто підкреслити, що в деяких країнах для подібних фахівців розроблені етичні кодекси. У них містяться ті принципи психологічного консультування, які є запорукою успіху фахівця впливу. При цьому забезпечується етичність діяльності професіонала.

Які ж вони, основні принципи психологічного консультування? Розгляньмо детальніше.

Доброзичливе ставлення

Фахівець повинен ставитися до свого клієнта уважно і чуйно, не даючи ніяких оцінок його поведінці. У цьому полягає один із принципів психологічного консультування. Доброзичливе ставлення є протиставленням зайвої діяльність і благородної активності професіонала, які нерідко бувають нав’язаними людині, а також великодушному, але при цьому примітивному співпереживанню і співчуттю.

Одним з найбільш важкореалізованих принципів психологічного консультування є безоцінковість. Вважається, що на його втілення в бесіді консультантові знадобиться витратити років едак 17. Однак варто мати на увазі, що безоцінність зовсім не означає байдужість. Вона передбачає заняття позиції уважного нейтралітету, що супроводжується спокійним ставленням до повідомлених клієнтом фактів. При цьому, борючись зі спокусою дати оцінку іншій людині, виходячи з власних життєвих еталонів і мерок, варто завжди розуміти, що все пізнається в порівнянні.

Орієнтація на цінності і норми клієнта

Це другий з принципів основ психологічного консультування. У процесі проведення бесіди професіоналу важливо визначити, що означає та чи інша подія для клієнта. При цьому варто пам’ятати про те, що тільки сама людина може бути компетентна у своєму житті. Діяти, думати і тим більше жити за свого клієнта психолог ніяк не може. Однак фахівець повинен подбати про те, щоб самому усвідомити, чим же є певний життєвий факт для того, хто звернувся за допомогою. І тільки в тому випадку, коли професіоналу вдасться вбудуватися у внутрішній діалог людини, можна буде почати виходити з глухого кута. Майстерність лікаря в цьому випадку полягає в його здатності подарувати людині можливість висловити самому собі правду.

Існують подібні принципи психологічного консультування і в роботі з групою. Наприклад, розмова з родиною. Від психолога подібна робота вимагатиме уточнення соціальних ролей кожного з членів групи. Цей крок стане одним з найважливіших при уточненні змісту предмета взаємодії між близькими людьми. Для цього психологу належить сформулювати, в чому ж полягають ролі батьків з точки зору батька і матері, а також визначивши, як їх розуміє дитина.

Заборона порад

Методологічні та етичні принципи психологічного консультування вказують на те, що професіонал не має права брати на себе відповідальність за чуже життя. Заборона на те, щоб давати поради, є найбільш пропагованим і широко відомим моментом, що використовується в досягненні поставлених цілей. Зрозуміло, все це дійсно так. Однак варто пам’ятати про те, що людина приходить до психолога саме за порадою. Клієнт готовий поміняти свою свободу на чітку інструкцію, в якій будуть вказані правильні дії. Крім цього, досить поширеною є ситуація, коли практичний, дитячий або шкільний психолог все ж дає поради. Їх він при цьому називає рекомендаціями. У зв’язку з цим основні принципи соціально-психологічного консультування обумовлюють наступне:

  1. Фахівець повинен давати поради, якщо він точно знає, як необхідно вчинити людині. У багатьох випадках він радий би зробити це, але сам не уявляє, який повинен бути вихід з глухого кута.
  2. Клієнт має право вислухати пораду, а після вчинити по-своєму.
  3. Існують певні життєві поняття, які абсолютно по-різному тлумачаться людьми. Серед них щастя, увага, любов тощо. У зв’язку з цим навіть дуже хороша і дієва порада може втілюватися в життя так, як її зрозумів клієнт. Наприклад, використовуючи дані принципи у віково-психологічному консультуванні, професіонал може порадити матері розібратися в тих відносинах, які склалися у неї з сином-підлітком. Після повернення додому жінка цілком здатна влаштувати своїй дитині головомийку, підкріплюючи свої нотації і крики словами, що їй так велів зробити психолог.
  4. Необхідно, щоб рада була своєчасною, доречною і затребуваною. Професіонал-психолог повинен дати рекомендації правильно, потрібній особі і в необхідний час.

Особливості дотримання професійної таємниці (коротко)

Етичні принципи в психологічному консультуванні свідчать, що будь-яка людина має право на анонімність звернення і конфіденційність наданих відомостей. Лікар при цьому не повинен розголошувати потаємні думки клієнта без цього їм на те згоди в будь-які державні або громадські організації, а також приватним особам, серед яких перебувають родичі і друзі.

Однак подібних етичних принципів у психологічному консультуванні професіонал може дотримуватися не завжди. Існують деякі винятки з цього правила, про які клієнта необхідно попередити заздалегідь. Порушення принципу конфіденційності можливе в тих ситуаціях, коли психолог під час консультації дізнається про існування загрози для чиєгось життя. Подібні винятки з даного етичного принципу обумовлені законом.

Розмежування професійних та особистих стосунків

Подібний принцип обумовлений тим, що входити і виходити з контакту з клієнтом професіоналу набагато легше, якщо між ним і співрозмовником не є ніяких емоційних «угод». Більш результативною робота психолога стане і в тому випадку, коли у нього не буде взаємодій з людиною, що звернулася до нього, за межами консультації. Адже, як добре відомо з медичної практики, «своїх» лікарі не оперують.

Активізація клієнта

Людина, яка звернулася за консультацією, перебуває в ситуації життєвого неблагополуччя. Однак не варто в усьому покладатися на лікаря. Відповідальною за свою подальшу долю може бути тільки сама людина. Психологу належить, не направляючи клієнта з глухого кута, все ж не залишати його там одного. Процес консультування вимагає обопільної активності. Клієнт весь час прийому повинен відчувати себе включеним в бесіду, емоційно і яскраво переживаючи всі обговорювані з професіоналом моменти. Як забезпечити подібний стан людини? Для цього консультанту знадобиться стежити за тим, щоб розмова розвивалася в ключі, зрозумілому і логічному для співрозмовника. При цьому клієнту має бути цікаво те, що обговорюється з психологом. Це дозволить людині переживати ситуацію, аналізувати її і шукати вихід для її вирішення.

Такі коротко цілі, завдання та етичні принципи психологічного консультування. Фахівець, який бездоганно дотримується всіх перерахованих вище пунктів, здатний вирішити проблеми людини, яка звернулася до нього. При цьому він нестиме етичну відповідальність за свої дії, виконуючи професійні зобов’язання перед людьми, які потребують допомоги.

Exit mobile version