Невиразна мова: можливі причини та особливості лікування
Складності мови — розлад мовленнєвої діяльності, через яку неможливе нормальне спілкування і соціальна взаємодія людей з суспільством. Про порушення свідчать відхилення в роботі психофізіологічних механізмів мови, якщо розвиток не відповідає віку.
- Симптоми
- Чому з’являється у дорослих?
- Види розладів у дітей
- Різновиди порушень
- Структурно-семантичне оформлення мови
- Особливості діагностики
- Принципи лікування
- Правила виправлення мови
- Правила формування мови
- Прогноз і профілактика
Одним з дефектів є невиразна мова, через яку ускладнюється спілкування людини. Вивченням і лікуванням подібних складнощів займаються лікарі-логопеди, нейрофізіологи, неврологи, отоларингологи та інші фахівці. Вони працюють з дорослими і дітьми.
Симптоми
Патологія може виражатися у відсутності мови або в порушенні вимови. Це може проявлятися наступними симптомами:
- Нечіткість і уповільненість мови, її нерозбірливість.
- Людина складно підбирає слова і неправильно називає речі.
- Швидка мова, але безглузда.
- Поспішність мислення.
- Поділ складів і постановка наголосу на кожному з них.
Чому з’являється у дорослих?
Невиразна мова у дорослих може з’явитися раптово або розвиватися поступово. Також вона може проявлятися і у дітей. Фахівці спочатку з’ясовують, чому це сталося, а тільки потім починають лікування. Через кілька факторів може з’явитися невиразна мова. Причини полягають у наступному:
- Порушення роботи головного мозку.
- Травми мозку з’явилися через інсульт або тромбоз.
- Травми голови.
- Пухлини головного мозку.
- Дегенеративні захворювання.
- Безмірне вживання алкоголю.
- Слабкість м’язів обличчя.
- Слабке або туге закріплення зубних протезів.
Види розладів у дітей
Невиразна мова у дитини пов’язана з різними недугами. До основних з них відносять:
- Зовнішнє оформлення висловлювання — це розлади вимови.
- Внутрішнє оформлення — системний розлад мови.
Різновиди порушень
Невиразна мова фонаційного (зовнішнього) оформлення проявляється окремо, так і разом з іншими порушеннями. У логопедії існують такі різновиди порушень:
- Афонія і дисафонія. Проявляється розлад або відсутність фонації через патології голосового апарату. Зазвичай спостерігається порушення висоти, сили, тембру голосу.
- Браділалія. Відбувається уповільнення мовного темпу. До особливості належить повільна реалізація артикулярної мовленнєвої програми.
- Тахілалія — прискорення темпу мови. Прискорена артикуляційна мовна програма.
- Заїкання. Порушується організація мови, коли м’язи мовного апарату піддаються судомі. Зазвичай проявляється у дітей.
- Дислалія. Ця патологія представлена у вигляді розладу вимови звуків, коли слух і іннервація мовного апарату у людини в нормі. Виявляється викривлене звукове оформлення слів. Це невиразна мова. Звук може вимовлятися неправильно, замінюватися або змішуватися.
- Рінолалія. Порушується вимова звуків і тембру голосу, що пов’язано з розладами мовного апарату. Проявляються зміни тембру голосу, коли голосовий струмінь повітря при видиху і при вимові проходить у порожнину носа. Це стає причиною резонансу.
- Дизартрія. Порушується вимова, що пов’язано з недостатньою іннервацією мовного апарату. Це захворювання з’являється через церебральний параліч, який виявляються в ранньому віці.
Структурно-семантичне оформлення мови
За цією ознакою порушення діляться на 2 види: алію та афазію. У кожного виду недуги є свої симптоми. Алалія проявляється у вигляді відсутності або неповного розвитку мови. Виникає це через ураження ділянок головного мозку, які відповідальні за неї. Порушення може з’явитися під час внутрішньоутробного розвитку або в ранньому віці.
При алалалії проявляється невиразна мова. Цей дефект вважається одним зі складних, оскільки мовленнєва діяльність сформована не до кінця. Афазією називають втрату здатності говорити, яка з’явилася через локальне ураження головного мозку. Чому невиразна мова виявляється при цьому порушенні? Це пов’язано з черепно-мозковими травмами, нейроінфекціями і пухлинами мозку.
Особливості діагностики
Потрібно аналізувати скарги, які висловлює пацієнт. Враховується і анамнез захворювання. Фахівці зазвичай запитують, коли з’явилася невиразна мова і чи є родичі, які страждають на таку недугу. Обов’язково треба відвідати невролога, пройти у нього огляд. Лікар перевірить нижньочелюстні і глоточні рефлекси, огляне горлянку, переконається, чи є атрофія м’язів мови.
Виконується перевірка рефлексів нижніх і верхніх кінцівок. Слід пройти обстеження у логопеда. Лікар оцінює показники мови, виявляє порушення темпу, складності. Необхідний огляд оториноларинголога, що дозволить захистити від таких процесів у роті, як гнійники і пухлини, які можуть стати причиною порушень.
Виконується комп’ютерна томографія і магнітно-резонансна томографія голови, за допомогою якої буде виявлено, чому з’явилася невиразна мова. Причини у дорослих і дітей визначаються і при консультації з нейрохірургом. Тільки після повної діагностики призначаються методи лікування.
Принципи лікування
Якщо виявлена невиразна мова, що робити? Необхідно лікувати головне захворювання, через яке виникло порушення:
- Пухлини видаляються хірургічним методом.
- Резекція гематоми, якщо вона знаходиться на поверхні.
- Хірургічне видалення гнійників у черепі з подальшим призначенням антибактеріальних засобів.
- Нормалізація тиску.
- Використання засобів для відновлення обміну речовина і мозкового кровотоку.
Людям з різними порушеннями треба відвідувати логопеда, щоб можна було виправити нестачу за допомогою спеціальних вправ. Необхідні регулярні заняття.
Правила виправлення мови
Порушення мови з’являється не тільки через патологію артикуляційного апарату, неврологічну патологію і звичку неправильної вимови. Іншим фактором є психологічна причина. При хвилюванні мова людини стає ледве чутно і практично незрозумілою.
Діяльність логопеда з відновлення мови ґрунтується на таких принципах:
- Особистісне орієнтування.
- Створення емоційно сприятливої обстановки.
- Взаємодія з батьками.
- Позитивна мотивація.
Логопедичні заняття передбачають поліпшення рухливості артикуляційного апарату. Також відбувається робота над звуками і відновленням фонематичного слуху. Фахівці працюють з дітьми в ігровій формі, застосовуючи мовні ігри, комп’ютер. Проводяться комбіновані заходи, що передбачають перемикання уваги з однієї діяльності на іншу.
Правила формування мови
Заняття з фахівцем у дітей дозволяють сформувати грамотну мову, фонетично чітку. Але таких заходів буде недостатньо. Логопед допомагає тільки поставити звук. Все інше залежить від дитини і батьків.
Щоб мова успішно сформувалася, потрібно дотримуватися таких правил:
- Не слід лаяти дитину за невиразну мову, потрібно її лише акуратно виправляти.
- Слід показувати прості вправи.
- Не потрібно загострювати увагу на помилках, запинках.
- Необхідно позитивно налаштовувати на заняття з логопедом.
- Батькам потрібно стежити і за своєю промовою.
Прогноз і профілактика
Порушення мови можна виправити, якщо починати цю роботу з раннього віку або на ранній стадії. Важливу роль у поліпшенні стану впливають оточуючі люди і зусилля самої людини. Якщо своєчасно виявити порушення, а також почати лікування, то можна домогтися нормалізації мови. Такі діти продовжують навчатися в звичайних школах і чудово ладнають з дітьми.
При складних формах недуги домогтися поліпшення мови нелегко. Можна лише скоригувати мовленнєву функцію. У таких ситуаціях комплекс заходів ширший, а пацієнту потрібно відвідувати спеціалізований заклад. Необхідно дотримуватися спадкоємності логопедичних організацій: ходити в спеціальні дитячі садки, корекційні школи. Також важливо лікуватися в психоневрологічних стаціонарах, якщо це було призначено лікарем.
Профілактика передбачає виконання ефективних заходів з народження. Дитину потрібно оберігати від нейтроінфекції, травм черепа і мозку. На нього не повинні впливати токсичні фактори.
Необхідно враховувати, що успіх приходить при систематичному підході та комплексній організації заходів. Разом з традиційним лікуванням не слід забувати нетрадиційні способи. Важливо проводити заходи з фізичної активності. Використання різноманітних методів дозволяє отримати відмінні результати, якщо правильно ними користуватися.
- Попередня
- Наступна