Содержимое

Еволюція машин

Діджитал Перегляди: 49

Штучний інтелект вже сьогодні здатний справлятися із завданнями високої складності. У цьому він часто навіть перевершує людей. На прикладі американського безпілотника X-47B і вантажного автомобіля Future Truck 2025 CHIP розповідає про можливості сучасних розумних машин.

  • Штучний інтелект на смузі обгону
  • ШІ варто повчитися у тварин


10 липня 2013 року на авіаносці військово-морських сил США пройшли випробування літального апарату під кодовим найменуванням Kh-47V. Вперше автономному безпілотнику вдалося приземлитися на палубу корабля без допомоги людини. Це завдання, яке досі довірялося тільки кращим і досвідченим пілотам. Перед вильотом апарату оператору X-47B потрібно ввести тільки дані про маршрут і цілі польоту.

Решта — зліт, політ, розвідка, знаходження мети, стрільба і приземлення — безпілотник виконує самостійно. Для заходу на посадку на авіаносець Kh-47V зв’язується з його бортовими комп’ютерами, які постійно передають літальному апарату дані про знаходження корабля і його швидкість, а також напрямі і силі вітру. Разом з даними GPS та іншою інформацією, яку надають датчики безпілотника, алгоритм Kh-47V розраховує оптимальний маршрут для заходу на посадку.

«Ми не збираємося створювати монстра Франкенштейна»

Розробка автономного військового безпілотника, якому дали прізвисько Salty Dog 502 («Солоний пес 502»), тривала близько восьми років. Зрозуміло, його ракетний контейнер, який може прийняти вагу в дві тонни, поки залишається порожнім, адже використовувати безпілотник ще не можна. У подальших тестах літальний апарат повинен підтвердити, що на авіаносці він здатний діяти бездоганно поряд з пілотованими бойовими винищувачами. Після цього буде ясно, чи витримує ШІ конкуренцію з людиною або навіть перевершує її.

«У сфері окремої сенсорики, тобто слуху, зору, нюху і зобов’язання ми вже можемо вибудовувати штучні системи, які можуть перевершувати людське чуттєве сприйняття», — говорить науковий керівник Європейського дослідницького центру штучного інтелекту (DFKI), професор Вольфганг Вальстер. При імітуванні логічних уявних процесів машини також вже частково набагато випередили людину.

«З однією тільки обчислювальною потужністю і об’ємом пам’яті, яка сьогодні знаходиться в нашому розпорядженні, людський мозок конкурувати не в змозі», — пояснює Вальстер. Полем дії таких систем штучного інтелекту є великий обсяг даних: вони розпізнають зразок у гігантських масивах, до чого не здатний людський мозок.

Чи має людство задуматися про своє місце як панівного вигляду, якщо вже зараз машини демонструють найкращі сенсорні і когнітивні здібності? На даний момент — ні. Адже дослідникам штучного інтелекту ще належить подолати значну перешкоду: так званий буденний інтелект, тобто нашу здатність приймати розумні рішення незважаючи на ненадійну, неповну або навіть розпливчасту інформацію.

«У цьому наші системи штучного інтелекту поки не сильні». На той випадок, що ця перешкода рано чи пізно може бути подолана, Вальстер уточнює: «Мета досліджень ШІ полягає не в тому, щоб повністю замінити людину. Ми не збираємося створювати монстра Франкенштейна «. Навпаки, робляться спроби підтримати, вдосконалити або доповнити людські здібності.

Штучний інтелект на смузі обгону

Як може виглядати така підтримка з боку штучного інтелекту, було продемонстровано на початку липня 2014 року в околицях міста Магдебург: по перекритій ділянці шосе A14 впритул до заповнених глядачами трибун проїжджає автоколона з 15 транспортних засобів. Позаду рухається поліцейська машина з мигалкою і сиреною. Оклеєний чорно-білою захисною плівкою тягач починає йти вправо, щоб створити «коридор безпеки».

Однак людина за кермом тримає руки зовсім не на кермі. Відкинувшись на спинку сидіння, він працює на планшеті. Future Truck 2025, як охрестив свій прототип концерн Daimler, управляється системою Highway Pilot. Його ШІ об’єднує в мережу всі вже існуючі системи безпеки вантажного автомобіля і доповнює їх камерами, радарними системами і можливостями комунікації між транспортними засобами. Водій повинен втручатися тільки при обгоні — з юридичних підстав, як це було зазначено при презентації на A14. Теоретично Highway Pilot вже в змозі і обгін здійснити самостійно.

Поки не вистачає тільки того, щоб бортова система ще й обговорювала з водієм останні плітки з життя вантажівок. 8 червня, приблизно за місяць до презентації Future Truck, розлетілася сенсаційна новина: вперше комп’ютерній програмі у вигляді віртуального співрозмовника Жені Густмана вдалося пройти тест Тьюрінга. Творці чатбота — російський і український програмісти Володимир Веселов і Євген Демченко.

Тест, названий на честь британського математика і піонера в галузі інформатики Алана Тьюринга, вважається стандартним для комп’ютерів тестом на рівень інтелекту. У 1950 році Тьюрінг висунув гіпотезу про те, що в 2000 році будуть існувати машини, які в ході бесіди зможуть переконати 30% живих співрозмовників у тому, що вони розмовляють з людиною. Питання про те, чи можуть машини насправді мислити, Тьюрінг вважав другорядним. Йому було достатньо того, що вони хоча б створюють таке враження.

При проведенні цього року Премії Лебнера, варіанту тесту Тьюринга, чатботу Жені Густману вдалося переконати 33% членів журі в тому, що він людина. Однак у фахівців зі штучного інтелекту зберігається скептичний настрій: «Тут використовувався трюк», — каже професор Вальстер.

«Густман повинен імітувати підлітка з України, який не володіє досконало англійською мовою». На думку Вальстера, це применшує інформативність тесту: «Так можна відразу відправляти на тестування імітацію глухонімого». Вальстер взагалі вважає тест Тьюрінга недостатньо релевантним, щоб з його допомогою оцінювати якість систем ШІ. «Хоча тест Тьюрінга і являє собою цікавий експеримент у сфері дослідження мислення, він більшою мірою є PR-трюком, ніж науковим досягненням», — говорить професор.

Професор Іпке Ваксмут, який досліджує штучний інтелект у Білефельдському університеті, не хотів би надавати такого великого значення новині про нібито успішне проходження тесту Тьюрінга: «У журі сиділи люди, які не є фахівцями і перебували під враженням від програми». Ваксмут є фахівцем в області балакучих систем ШІ.

Ще десять років тому група студентів під його керівництвом розробила аватар Макс, який відтоді працює екскурсоводом у музеї Хайнца Ніксдорфа в Падерборні. Бесіда з Максом дуже схожа на розмову з людиною. Однак Ваксмут не хоче відправляти свого аватара на тест Тьюринга: «Фахівці абсолютно точно знають, як при вмілому опитуванні покласти таку систему на обидві лопатки». Він вважає абсолютно неймовірним, що чатбота можна наділити таким рівнем інтелекту, щоб він міг зрівнятися з людиною і навіть переконати експертів: «Інтелект — це щось набагато більше, ніж просте дотримання певних правил».

ШІ варто повчитися у тварин

Тими ж проблемами спантеличений і інший проект у сфері ШІ — OpenWorm. Вчені, які обмінюються думками на платформі openworm.org, поставили перед собою мету повної цифрової реконструкції круглого хробака C. Elegans. На відміну від так званого спадного принципу, при якому ШІ співвідноситься з людиною, команда OpenWorm слідує висхідному принципу, тобто намагається наблизитися до інтелекту знизу.

«Проект OpenWorm певним чином відображає історію дослідження штучного інтелекту», — пояснює доктор Бенджамін Інден з Білефельдського університету. «Раніше під інтелектом передбачалося щось на зразок гри в шахи. Сьогодні відомо, що орієнтація і просування в просторі набагато складніше «. Індену, який вивчає еволюційні алгоритми і нейронні мережі, ясно: «У дослідженні ШІ можна досягти багато чого, вивчивши таких тварин, як круглі хробаки».

Навіть якщо на перший погляд здається, що це не так, хробак здатний до певної інтелектуальної діяльності. «Черві вчаться, звикаючи до певних подразників або пов’язуючи запах з джерелом їжі», — пояснює Інден. Дослідник бачить у цьому безпосередню користь для інших сфер дослідження штучного інтелекту. «Такі здібності цікаві в першу чергу для роботів, — говорить Інден. — Було б справжнім прогресом, якби вони змогли надійно навчитися нормальній роботі і при перешкодах в навколишньому середовищі «.

Різні підходи в дослідженні ШІ показують: інтелект багатолик. Мислення, мова і орієнтація являють собою лише деякі з його сторін. Спроби створення справжнього ШІ поки тривають. Що вийде в підсумку, поки ніхто не знає.

CHIP: Що таке ШІ

? ШІ означає штучний інтелект і є напрямком в інформатиці. У дослідженнях штучного інтелекту намагаються зрозуміти інтелектуальну поведінку, імітуючи її. Я можу тобі дещо розповісти на цю тему, добре

? Ти володієш інтелектом

? Так, певною мірою я володію інтелектом.

CHIP: Ти настільки ж розумний, як і людина

? Ні, але я намагаюся бути як людина.

CHIP: Але ж ти лише машина.

Макс: Зате я можу за секунду підрахувати всі нейрони в твоєму мозку. Ти теж так можеш

? Ні. Але я можу відчувати. Ти теж так можеш

? Зрозуміло. Зате у мене є власна розвинена емоційна система.

CHIP: Як ти себе почуваєш зараз

? На даний момент я відчуваю радість.

CHIP: І в чому причина твоєї радості

? Це мені на думку, на жаль, не приходить.

Добавить комментарий