Дізнаємося коли ставити зимову гуму? Яку ставити зимову гуму?
Шини автомобіля, незалежно від його марки, є однією з найважливіших складових безпеки водія і пасажирів. Зношені або не по сезону підібрані скати можуть викликати не тільки проблеми з керуванням, але і стати причиною ДТП. Щоб цього уникнути, важливо не тільки знати, коли ставити зимову гуму, а коли літню, а й розуміти, як поводяться різні види шин у різних температурних режимах і погодних умовах. Ці знання також допоможуть правильно підібрати скати при купівлі.
- Види шин та їх відмінності
- Літні шини
- Всесезонні шини
- Особливості зимових шин
- Яку ставити зимову гуму?
- Коли ставити зимову гуму?
- Особливості експлуатації зимових шин
- Перехід на літні шини
- Як краще зберігати гуму
Види шин та їх відмінності
Всі автомобільні шини по сезонному застосуванню підрозділюються на наступні види:
- літні — для їзди за будь-якими видами дорожніх покриттів у весняно-осінній період;
- зимові — для експлуатації в зимовий період;
- всесезонні — універсальні для цілорічного використання;
- шосейні — для їзди сухим або мокрим твердим дорожнім покриттям;
- швидкісні — застосовуються на спортивних автомобілях і володіють високими зцепними властивостями;
- всесезонні швидкісні — поліпшена версія універсальних шин, що дає можливість їзди по снігу і льоду
Останні три види скатів найчастіше застосовуються в автоспорті, і автолюбителями використовуються дуже рідко. Тому зупинимося на найбільш звичних для нас шинах, придбати які можна в будь-якому спеціалізованому автомагазині.
Літні шини
Літня і зимова гума істотно відрізняються один від одного за складом, щільністю і пористістю. Крім того, у них різний малюнок і площа протектора. Літні шини мають більш жорстку структуру, що забезпечує максимальне зчеплення з дорогою. Під час руху між скатом і дорожнім покриттям виникає певне тертя, внаслідок якого температура шин збільшується. Через це гума стає більш м’якою і податливою.
Зазвичай протектор літніх скатів має нескладний малюнок. Головним його завданням є відведення води при русі по мокрій дорозі. Через такі властивості літні шини абсолютно не придатні для використання при низьких температурних режимах.
Всесезонні шини
Цей вид скатів призначений для тих, кому не хочеться задаватися питанням про те, коли ставити зимову гуму, а коли — літню. Всесезонні шини дають можливість використовувати їх у різних температурних режимах. Однак таке рішення передбачає більше недоліків, ніж переваг.
Плюс у застосуванні всесезонки лише один — заміна літньої гуми на зимову не буде потрібна. Натомість водій отримає цілорічний знос шин, додатковий шум при русі по сухій і твердій дорозі, нестабільну поведінку скатів в умовах високих і низьких температур. Крім того, автолюбителям, які воліють агресивний спосіб водіння, доведеться відмовитися від різкого старту і гальмування.
Всесезонні шини підійдуть автомобілістам, які не використовують особистий транспорт у зимовий час або ж акуратним водіям, які не експлуатують свого «залізного коня» для дальніх поїздок в екстремальних умовах. У цьому випадку зміна літньої гуми на зимову, і навпаки, буде просто невиправданою.
Особливості зимових шин
Зимова гума має меншу щільність за рахунок своєї пористості. Вона набагато м’якша від літньої, що дозволяє істотно збільшити зчеплення з покриттям навіть на заледенілій дорозі.
Протектор зимових шин має більш складний малюнок, що дає можливість виводити з-під коліс не тільки воду, але і снігову кашицю. Його збільшена площа також покликана забезпечити максимальне зчеплення з дорогою.
Яку ставити зимову гуму?
Зимові шини можна розділити на два типи: шиповані і «липучки». Перші являють собою скат, в робочу поверхню якого спеціальним чином поміщені металеві шипи. Такі шини ідеально підходять для їзди по засніжених трасах і на бездоріжжі, але на мокрій або обледенілій поверхні їх краще не використовувати. Тест зимової гуми, оснащеної шипами, в таких умовах показав суттєве збільшення гальмівного шляху внаслідок зменшення якості зчеплення з дорогою.
Кращим рішенням для малосніжної зими і для їзди в місті є «липучки». Цей вид шин ще називають фрикційним. Їх особливістю є спеціально підібраний склад гуми, що дозволяє пристосовуватися до різних температурних режимів. Дрібний протектор, нанесений на всю робочу поверхню, вбирає і відводить воду, як би присмоктуючись до поверхні дороги. Гальмівний тест зимової гуми-липучки і шипованих шин, проведений на льоду при температурі -150S, показав, що фрикційні скати безумовно мають перевагу. Однак при збільшенні температурного показника до 00S виграють шипи.
Коли ставити зимову гуму?
На це риторичне питання однозначної відповіді немає. Одні автовласники роблять це, орієнтуючись на початок опалювального сезону, інші — на перехід на зимовий час, треті чекають першого снігу.
Оптимальним варіантом для зміни шин є стабілізація середньодобової температури на рівні + 5 + 70S. З подальшим похолоданням їздити на літніх скатах небезпечно — вони стають жорсткими, а їх зчеплення з дорожнім покриттям погіршується. З цим згодні і виробники шин. Саме така температура, за їхніми рекомендаціями, є сигналом до зміни гуми.
І ні в якому разі не варто чекати, поки випаде сніг. По-перше, це додатковий фактор небезпеки, а по-друге, черги на шиномонтаж у цей період не дозволять зробити це в один день.
Особливості експлуатації зимових шин
Для водіїв-початківців важливо буде дізнатися не тільки про те, коли ставити зимову гуму, але про деякі особливості її експлуатації в умовах холоду і негоди. Крім того що шини з пониженням температури стають жорсткішими, тиск у них падає. Це пов’язано з фізичною здатністю будь-якої речовини звужуватися і розширюватися. Повітря, що знаходиться в шинах — не виняток. З пониженням температури потрібно перевіряти і за необхідності підкачувати скати. Низький тиск у шинах не тільки погіршує ходові здібності автомобіля взимку, а й веде до перевищення витрати палива.
При встановленні зимової гуми потрібно звертати увагу на ступінь її зносу. Зазвичай у передньопривідних автомобілів передні шини зношуються посередині, а задні — з боків. Щоб вироблення було рівномірним, рекомендується кожні 8-10 тис. км міняти їх місцями.
Перехід на літні шини
З закінченням зими деякі автомобілісти поспішають змінити шини на літні, побоюючись швидкого їх зносу. Дійсно, м’яка зимова гума дуже швидко зношується при їзді по асфальтовому покриттю під впливом підвищеної температури, викликаної силою тертя. Але тут слід враховувати, що погодні умови на початку весни в наших широтах часто змінюються, і навіть у квітні бувають заморозки, не кажучи вже про березневі снігопади. Тому поспішати тут не потрібно. Краще дочекатися стійкої середньодобової температури + 100С, а також ознайомитися з синоптичним прогнозом на найближчий місяць. Якщо погода дозволяє, то можна сміливо «перевзуватися». А в разі різкого падіння температури або снігопаду варто утриматися від запланованих поїздок.
Як краще зберігати гуму
Частина автомобілістів воліє використовувати два комплекти дисків: одні із зимовою гумою, інші з літньою. Це по-своєму зручно, та й змінити колеса можна самостійно. По-перше, в той період, коли потрібно змінювати гуму, не виникне питання про запис на шиномонтаж і оплату послуг СТО. Достатньо мати під рукою домкрат і балонний ключ. По-друге, шини, надягнуті на диски, не будуть деформуватися при сезонному зберіганні.
Але і тут є свої нюанси. Таке рішення буде правильним при дотриманні деяких умов. Перше — при установці коліс в комплекті їх потрібно уважно оглядати на наявність деформації. Гнутий або тріснулий диск може стати причиною аварії. Друге — колеса потрібно відбалансувати. В іншому випадку проблем з ходовою частиною автомобіля не уникнути. Порушення балансу колеса при обертанні створює вібрацію, яка поступово руйнуватиме підшипник ступиці. Ну і, звичайно, не варто забувати про тиск в шинах. Якщо його показник недостатній, потрібно скористатися насосом або компресором.
Без дисків шини також чудово зберігаються. Досить поставити їх вертикально на підлогу, попередньо його застеливши, і ваша гума спокійно долежить до свого наступного сезону. У жодному разі не можна складати шини без дисків горизонтально одну на іншу або підвішувати.
Також не варто зберігати скати на вулиці під відкритим небом. Сонце і мінусові температури згубно діють на гуму. Якщо немає свого гаража або іншого подібного приміщення, краще скористатися послугами зберігання гуми на спеціальних сервісах. Там додатково і стан шин перевірять, і допоможуть «перевзутися».
Які б шини не були встановлені на вашому автомобілі, не варто забувати про швидкісний режим. На зимовій дорозі важливіше не якість і стан гуми, а уважність і обережність водія.
- Попередня
- Наступна